یک قرار نانوشته در بین تمام کسب و کارها، فرمان ارتباط با مشتری را در دست گرفته است و تفاوتی ندارد چقدر وفای به عهد کنند، فقط برایشان این مهم است که از قطار «تبلیغ قرعه‌کشی»جا نمانند.

قرعه کشی

همشهری آنلاین- لیلا شریف: این روزها به نظر می‌رسد قرعه‌کشی وارد همه عرصه‌ها شده است و دیگر فقط بانک‌ها نیستند که امید برنده شدن در قرعه کشی را در دل‌ها زنده می‌کنند؛ از اپلیکیشن‌ها، فروشگاه‌ها، صرافی‌های دیجیتال گرفته تا فروشنده‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، هر کدام به شکلی میان‌دار هستند.

جذب مشتری از این طریق در هر بستری فرمول خاص خود را دارد، آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالند، شرکت در قرعه کشی را با شرط دنبال کردن صفحه فروشگاه و معرفی آن به دیگران گره می‌زنند و آنهایی که در دنیای واقعی حاضر هستند، بر شیوه‌هایی مانند قرار گرفتن در لیست به شرط رسیدن به سقف خرید اعلام شده، تأکید می‌کنند.

نیم نگاهی به دنیا تبلیغات گره خورد با قرعه کشی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها با قلقلک دادن حس طمع و امید مردم در تلاش هستند تا مصرف بیشتر را در میان مردم جا بیندازند. همین نگاه کفایت می‌کند تا تب قرعه کشی در عرصه‌های مختلف زندگی روزمره بالا بگیرد و از خیابان‌های شهر گرفته تا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، جمله «شاید شما برنده خوش شانس ما باشید.» بارها، تکرار و تکرار شود.

اما در این بازار پرهیاهوی شانس، قانون چه می‌گوید؟ برگزاری هر نوع قرعه‌کشی در ایران بدون مجوز رسمی، غیرقانونی است. قانون نظام صنفی صراحت دارد که فروش کالا از طریق قرعه‌کشی ممنوع است و دریافت وجه برای شرکت در آن هم تخلف محسوب می‌شود و برگزاری قرعه کشی فقط با دریافت مجوز مجاز است؛ با این حال، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین و حتی حضوری از این نظارت می‌گریزند. در واقع باید گفت که در این حوزه قانون وجود دارد اما مانند موضوعات دیگر، موج تبلیغ قرعه کشی برای فروش یک محصول چنان بلند است که در بیشتر موارد، قانون از آن جا می‌ماند.

همین نقطه ضعف کافی است تا در میان وسوسه «برنده جایزه بزرگ» گاهی این سئوال را از خود پرسید که چطور می‌توان از این ترفند قدیمی بازی نخورد؟

کد خبر 986716
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha